23 Ekim 2008

Balkabağı güzellemeleri:)



Önceki yazımda bahsetmiştim; Sapanca'nın balkabağı meşhurmuş. Buluşma günü bizim kızların bagajındaki 2 koskoca balkabağını da görünce, bu tarifleri hemen yayınlamaya karar verdim. Bir değil iki tarif; hem tuzlu hem tatlı. E o kadar balkabağına anca! :)


Balkabaklı Börek- Girit Böreği
18 adet börek için
  • 3 adet yufka
  • 200 gr balkabağı
  • 2 adet pırasa (beyaz kısımları)
  • 1 adet havuç
  • 50 gr peynir (sepet peyniri ya da kaşar peyniri)
  • karabiber
  • 2 yemek kaşığı zeytinyağı
  • 1/2 su bardağı su
  • 1 yumurta sarısı (üzeri için)

Yapılış:

  • Pırasaları incecik doğrayın, kabakları ve havuçları rendenin kalın kısmı ile rendeleyin.
  • Derin bir tavada zeytinyağını kızdırıp, pırasaları soteleyin.
  • Pırasalar şeffaflaşmaya başladığında havuç ve kabakları ekleyin.
  • Bir kaç dakika daha sotledikten sonra 1/2 su bardağı su ilave edin.
  • Biraz karabiberle tatlandırıp kapağını kapatarak, kısık ateşte 5-10 dakika pişirin.
  • Sürenin sonunda suyunu çekmediyse, kapağı açıp ateşi arttırarak suyu çektirin.
  • Peyniri kalın rendeleyin.
  • Yufkaları 6 eşit parçaya bölerek, içine sebze karışımından koyun, peynir ilave edin ve kalın bir sigara böreği şeklinde sarın.
  • Uçlarını suya batırarak kapatın.
  • Fırın kağıdı serilmiş tepsiye yerleştirin.
  • Yumurta sarısını iki yemek kaşığı suyla çırparak, fırça yardımıyla böreklerin üzerine sürün.
  • Önceden ısıtılmış 180 derece fırında üzeri kızarana dek (20 dk civarı) pişirin.
  • Ilık servis yapın

Afiyet olsun.

Püf noktaları ve Notlar:

  • * Böreğin kaynağını Girit mutfağı olarak biliyordum. Geçen yıl Cunda'da yemiş, bayılmıştım. Ancak öğrendim ki, Balkanlarda yaygın yapılıyormuş. Kaynak bilenlerden yorumlarını merakla bekliyorum.
  • * Böreğin içinde ne olduğunu söylemeden, yiyenlerden tahmin isteyin, eğleneceksiniz. Özellikle de balkabağı sevmeyenlerin beğenisi kendilerini de şaşırtacak sizi de:)
  • * Sebzelerin biraz daha diri kalmalarını isterseniz su eklemeden sadece soteleyebilirsiniz.
  • * Sepet peynirini piyasada Mihaliç peyniri, Mağlıç, Mahlıç ya da Kelle peyniri ismiyle bulabilirsiniz. Bulamazsanız kaşar kullanabilirsiniz; biraz lezzet farkıyla elbette:) Ya da hiç kullanmayın.
  • * Sebze karışımını yufkalara paylaştırırken biraz soğumasını bekleyin, yoksa yufka hemen ıslanır, parçalanır.
  • * Ayrıca paylaşım yaparken çok cömert davranmayın, yufkanın başına aynı şey geliyor:)
  • * Yumurta sarılarını suyla karıştırmayı yeni öğrendim, size de tavsiye ederim. Yerken ağzınıza yumurta tadı gelmiyor böylece.



Balkabaklı Gözleme
3 adet gözleme için (neden 3 adet? Çünkü 1 kg yufka 6 adet. yarısını yukarıdaki börekte kullandık. Ayrıca bizim aile 3 kişi:)
  • 3 adet yufka
  • 100 gr balkabağı
  • 3 çorba kaşığı toz şeker
  • 1 çay kaşığı tarçın
  • 1 adet yumurta
  • 2 yemek kaşığı su

Yapılış:
  • Kabakları rendeleyin.
  • Yumurtayı çırpın, 1 çorba kaşığı su ilave edin.
  • Taze yufkayı tezgaha yayıp, fırça ile her tarafına bolca yumurta sürün.
  • iç kısmına rendelenmiş kabaktan birkaç kaşık yayın
  • Üzerine toz şeker serpiştirin (1-2 kaşık damak tadınıza göre ayarlayın)
  • Biraz toz tarçın serpin
  • Kenarlarını zarf şeklinde katlayarak bir kare oluşturun. (Yufkacıların katladıkları şekilde)
  • Her katlamanızda, boş iç kısımlara yumurta sürün.
  • Zeytinyağı ile yağladığınız tavada üzerini kapakla kapatarak, her yanı eşit pişecek şekilde-tavayı sallayarak- pişirin.
Notlar ve püf noktaları:
  • Bildiğiniz gözleme. Çok kolay! Anadoluda bildiğim kadarıyla "Kabaklı Börek" adıyla pek çok çeşitlemesi var. Üstelik içeriği de aynı...
  • Ben farklı olarak yumurtayı da işin içine kattım çünkü, gözleme yumurtayla çok iyi sonuç veriyor.
  • Üzerine kapak kapatırsanız, gözlemenin bir süre sonra börek gibi kabardığını ve yumuşacık olduğunu göreceksiniz.
  • İçersine az şeker koyarsanız üzerine bal ilavesiyle de yiyebilirsiniz.
Afiyet olsun.

10 yorum:

Hayatın Ta Kendisi Lokantası dedi ki...

Balkabağının hiçbir çeşidi hiç yemedim. Ama şu balkabaklı börek tarifinin resimlerini görünce çok şey kaçırmışım gibi geldi birden bana.
Ellerine sağlık.
Sevgiler

Cocukla Cocuk dedi ki...

özellikle börek çok ilgimi çekti..sebzeli çin böreği gibi eminim çok lezzetlidir...ben de balkabağını galeta ununa batırılmış kızartılmış olarak yemiştim...tatlı patates gibi ama havuç renginde ne oldugunu bir turlu anlayamaıştım...onu da tavsiye ederim...sevgiler

Adsız dedi ki...

ben pek sevmem ama annem her velibah (çerkezlerin sac böreği) yaptığında kabaklı da yapar. birazda şeker serper bayıla bayıla yerler. elinize sağlık
hülya

berrin acilmis dedi ki...

balkabaklı çorba tarifi ararken balkabaklı börek tarifine rastladım
denemek istiyorum
ellerine sağlık

Mehtap Pasin Gualano dedi ki...

Ben de tam "burada ozellikle cocuklara bal kabagindan corba yaparlar" diye yazmak uzere gelmistim.. Berrin'cigim, bende tarif var, sana yollarim..
Borek biraz spring rolls'a benzemis degil mi?
Elinize saglik..

ipek dedi ki...

Hayatın ta kendisi Lokantası,
Ben de uzun yıllar balkabağına mesafeli davrandım. Pişmanım.
Kabaklı böreği gerçekten tavsiye ederim. Kırartma olarak yaptığında daha da lezzetli oluyor.
sevgiler

Çocukla çocuk,
Galeta unu ve kabak pane; çok iyi fikir teşekkürler.
sevgiyle

Hülya,
Çok şanslısın:) Becerikli bir annem var.
Teşekkürler, sevgiler

Berrin.
Kızartarak da deneyebilirsin.
sevgiler

Mehtap,
Evet görüntü spring rolls gibi. Fark: bu fırında pişti ve içinde peynir var.
sevgiyle..

Adsız dedi ki...

Canım ipek, gözlerim doldu.. Ananeciğim geldi aklıma.. Öyle güzel yapardı ki balkabaklı gözlemeyi vefatından beri hiç yemedim. Gerçi yesem o tadı bulamam ya..

sevgiler ipek..

ipek dedi ki...

Zerrincik,
umarım istemeden seniz üzmemişimdir.
sevgiyle..

Unknown dedi ki...

orjinalinde peynir ve havuç yok onlar sonradan eklenmiş.senelerdir yemedim eskiden herhafta yerdik. Bir bu bir de patlıcanlı börek üzerine tanımam. Diğer börekler hikaye.

nuttu dedi ki...

3 yıl önce Cunda'da Girit Mutfağı'nda yemiştim tadı hala damağımda.3 sebzeli girit böreği olarak geçiyordu yanılmıyorsam. Tarifini çok aradım, En kısa zamanda deneyeceğim. Teşekkürler.